„Po 12 latach istnienia na rynku, ciągle jesteśmy teamem z młodzieńczą gotowością do wyznaczania standardów w architekturze, które przetrwają próbę czasu”. O Warszawie oczami nagradzanej pracowni WXCA opowiada architekt i współwłaściciel, Marta Sekulska-Wrońska

Jeszcze nie mieli dyplomów ukończenia studiów, kiedy postanowili w 2007 r. założyć pracownię WXCA. Odważna, a dla niektórych wręcz brawurowa decyzja młodych adeptów architektury o własnym biurze szybko okazała się strzałem w dziesiątkę. Już w latach 2008 – 2009 jeden z założycieli WXCA – Szczepan Wroński wraz z zespołem wygrali prestiżowy konkurs na projekt Muzeum Wojska Polskiego. „To był dla nas duży impuls do rozwoju” – opowiada nasza rozmówczyni Marta Sękulska-Wrońska, współwłaścicielka biura, a od niedawna prezes Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Architektów Polskich.

Mówi się, że byliście przedstawicielem młodego pokolenia, co widać do teraz. 

To prawda. Między nami a starszymi pracowniami jest około 10 lat różnicy w stażu. Na szczęście w branży architektonicznej czasami ważniejsze są talent i odwaga w tworzeniu niż lata pracy. Właśnie dzięki nietuzinkowemu myśleniu już na samym początku naszej działalności otrzymaliśmy szansę na realizację ciekawych, złożonych projektów, które okazały się dla nas kopalnią wiedzy i doświadczenia. Wygrane duże konkursy sprawiły, że bardzo szybko dojrzewaliśmy jako zespół. Dziś, po 12 latach istnienia na rynku, ciągle jesteśmy teamem z młodzieńczą gotowością do wyznaczania standardów w architekturze, które przetrwają próbę czasu.

Przez 12 lat zbudowaliście imponujące portfolio. Czy wciąż trzymacie w sobie wizję zespołu tworzonego przez młode twarze?

Jest tak przez cały czas. Nasz zespół teraz liczy 40 osób. Część z nich jest z nami naprawdę długo. Są tacy, co przyszli do nas na praktyki studenckie i zadomowili się u nas na stałe. Umożliwiamy szybszy rozwój architektom, którzy są gotowi na wzięcie większej odpowiedzialności za pracę. Osiągamy dzięki temu wspaniały efekt synergii młodości i doświadczenia. To właśnie nasz zespół stoi za tym imponującym portfolio zdobytym w tak krótkim czasie. 

Czy kompletowanie teamów projektowych odbywa się za pomocą jakiegoś klucza?

Mamy starszych i młodszych projektantów, ale i bardzo płaską strukturę organizacyjną. Wypracowaliśmy sobie skuteczną metodę współpracy, dzięki której każdy twórca ma tak samo ważny głos w projekcie bez względu na wiek i staż pracy. Rozmawiamy z naszymi współpracownikami, dzięki czemu wiemy, jakie projekty są dla nich rozwojowe i interesujące i staramy się dopasować zakres zadań do mocnych stron poszczególnych osób.

I nagroda w konkursie na rewitalizację Parku Pole Mokotowskie w Warszawie / projekt: WXCA

Bardzo demokratycznie.

Starannie dobieramy osoby do danych zespołów, często charakterologicznie i według tzw. smykałek i indywidualnych zainteresowań. Chcemy, aby ludzie dobrze czuli się między sobą. To bardzo miękkie rzeczy, ale bierzemy je pod uwagę, ponieważ efektywna komunikacja w zespole jest dla nas bardzo istotna. Proces ten przebiega organicznie, nie mamy żadnego schematu, procedur, gdyż daleko nam do korporacji. 

Wszystko w myśl zasady: „jesteśmy tak silni jak nasz team”.

Dokładnie tak. Praca może być pasją albo utrapieniem. My wybieramy to pierwsze i chcemy stworzyć takie warunki, żeby każdy się z nami dobrze czuł. Już od dawna mamy przekonanie, że u nas jest wyjątkowa atmosfera. Potwierdzają to również osoby, które znają nas, ale nie pracują z nami na co dzień.  Ponoć już przekraczając nasze progi, widać bardzo wyraźnie, że między nami po prostu iskrzy. (śmiech)

Zwycięski projekt Pawilonu Polski na Wystawę światową Expo 2020 w Dubaju / projekt: WXCA

Wśród studiujących architekturę nie tylko w Warszawie, jesteście bardzo rozpoznawalni.

W tym roku mieliśmy bardzo dużo praktykantów, z czego część z nich została z nami na dłużej. Po ukończeniu wydziału architektury, co wiem z doświadczenia, ma się wielkie łaknienie zrobienia czegoś prawdziwego. Naszą siłą jest wyjątkowość projektów, które realizujemy i właśnie dlatego młodzi ludzie chcą z nami pracować. Wspieramy również Politechnikę Warszawską i bardzo ciekawą koncepcję konkursu architektonicznego na najbardziej pociągającą ideę projektową. Najpierw społeczność wydziałowa głosuje wzajemnie na swoje projekty, wybierając z każdego roku najlepszy. Jesienią tego samego roku wyłonione wizje prezentowane są przed jury, w którym zasiadamy wraz z czwórką innych warszawskich pracowni. Nagrodą są stypendia ze stażem między innymi w naszej pracowni.

Zwycięski projekt Pawilonu Polski na Wystawę światową Expo 2020 w Dubaju / projekt: WXCA

Myślę, że dodatkowym wyróżnikiem Waszego biura są naprawdę wyjątkowe lokalizacje projektów.

W przypadku poniższego projektu, czyli Centrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach, dawny kamieniołom jest rzeczywiście wyjątkowym miejscem. Moim zdaniem o takim wyzwaniu marzy każdy architekt.

Forma kompleksu budynków nawiązuje do bloków skalnych. Elewacja natomiast wykonana jest z kamienia identycznego geologicznie jak ten wydobywany w kamieniołomie Góry Rzepki. Różne frakcje kamieni- czyli wielkości, układają się na elewacji w ławice, przenikające się grupy, podobnie jak układają się warstwy geologiczne w ziemi. Wykonanie tej autorskiej fasady okazało się możliwe jedynie przez lokalnych kamieniarzy, którzy znają materiał i mieli wiedzę oraz umiejętności, by z nim pracować.

Zatopiona w litej skale sala wykładowa jest dodatkową ciekawostką. Aby uzyskać ten efekt musieliśmy sobie poradzić z poważnym wyzwaniem technicznym, kiedy okazało się, że skała lita jest ulokowana głębiej niż pokazywały to badania geologiczne. Góry Świętokrzyskie są mekką dla geologów z całego świata. Geopark „Geoland Świętokrzyski”, w skład którego wchodzi m.in. Centrum Edukacji Geologicznej, ma szansę przystąpić do prestiżowej Sieci Geoparków Globalnych UNESCO.

Zrealizowany projekt Europejskiego Centrum Edukacji Geologicznej / projekt: WXCA

Wyjątkowość projektu została dostrzeżona przez kapitułę Fundacji Miesa van der Rohe, jednej z najważniejszych nagród w światowej architekturze.

Dzięki temu projektowi zostaliśmy nominowani do nagrody Miesa Van den Rohe po raz drugi. Cieszą nas wszelkie nagrody i wyróżnienia za zrealizowane projekty. Czasami sami je zgłaszamy, często też nominacje odbywają się zupełnie bez naszej wiedzy.

I nagroda w konkursie na koncepcję architektoniczno – urbanistyczną obiektów użyteczności publicznej oraz fragmentu Bulwarów Wiślanych w Warszawie / projekt: WXCA

Zanim zaczęliśmy wywiad, rozmawialiśmy o projekcie Bulwarów Wiślanych.

W ramach projektu Bulwary Wiślane zagospodarowaliśmy odcinek deptaka rozciągający się od Mostu Świętokrzyskiego aż do Portu Czerniakowskiego. Wszystkim zależało, żeby zbliżyć miasto do Wisły. W naszej zwycięskiej koncepcji postawiliśmy na trwałe połączenie tkanki miejskiej z rzeką i podkreśliliśmy, jak ważne są funkcje, które służą ludziom.

Zarekomendowaliśmy miastu pomysły, które spowodują, że te tereny będą żyły przez całą dobę. To przecież główny nurt w urbanistyce – tworzenie wielofunkcyjnych, żywych dzielnic, w których chcą przebywać mieszkańcy i turyści.   

W naszych projektach staramy się przekazać wartości, które są ważne z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju miast. Chcemy tam, gdzie jest to tylko możliwe, oddać przestrzeń publiczną ludziom. Dlatego np. projektując plac Pięciu Rogów, zaproponowaliśmy ograniczenie ruchu samochodów, by zachęcić do spędzania tam czasu.

I nagroda w konkursie na koncepcję architektoniczno – urbanistyczną obiektów użyteczności publicznej oraz fragmentu Bulwarów Wiślanych w Warszawie / projekt: WXCA

Trzymam w ręku szkic wygranego przez Waszą prcownię projektu na Muzeum Historii Polski i Muzeum Wojska Polskiego.

Ten szkic przedstawia wielki kompleks muzeów na Cytadeli Warszawskiej. W sąsiedztwie istniejących już tam Muzeum X Pawilonu i Muzeum Katyńskiego, budowane są monumentalne Muzeum Historii Polski i Muzeum Wojska Polskiego. To bardzo ważny krok otwierający Cytadelę dla mieszkańców i turystów i zmieniający znaczenie wzgórza żoliborskiego. Tego typu złożone projekty są dla pracowni bardzo dużym wyzwaniem. Mierzymy się zarówno z wieloma różnymi funkcjami obiektu, jak i tym, by same budynki prowadziły swoją narrację, a zaproponowane przez nas materiały przetrwały próbę czasu. Dlatego tak ważna jest np. jakość kamienia dobieranego na elewację Muzeum Historii Polski. Wszystko ma znaczenie. Każdy detal wpływa na odbiór całości. 

I nagroda w konkursie na koncepcję urbanistyczno-architektoniczną kompleksu Muzeum Wojska Polskiego w Cytadeli Warszawskiej  / projekt: WXCA

Przeglądając portfolio projektów, można zauważyć, że jest wśród nich coraz więcej realizacji w Warszawie. Warto dodać, że większość z organizowanych tutaj konkursów wygrywacie.

Co ciekawe wygrane konkursy w Warszawie przyczyniły się do naszego rozgłosu w… Szwecji.  Nasz znajomy architekt, z pochodzenia Szwed, był zdziwiony tym, że bierzemy udział w tylu konkursach. Tam mają zupełnie inny model pracy, biorą udział w jednym konkursie na rok, głównie ze względów wizerunkowych. U nas natomiast to sedno naszej pracy. Skoro tyle czasu poświęcamy na uczestnictwo w konkursach, to bardzo się cieszymy, że robimy to skutecznie i tak często wygrywamy.

I nagroda w konkursie na koncepcję urbanistyczno-architektoniczną kompleksu Muzeum Wojska Polskiego w Cytadeli Warszawskiej  / projekt: WXCA

Praca może być pasją albo utrapieniem. My wybieramy to pierwsze i chcemy stworzyć takie warunki, żeby każdy się z nami dobrze czuł. Już od dawna mamy przekonanie, że u nas jest wyjątkowa atmosfera. Potwierdzają to również osoby, które znają nas, ale nie pracują z nami na co dzień. Ponoć już przekraczając nasze progi, widać bardzo wyraźnie, że między nami po prostu iskrzy.

Wracając jeszcze na chwilę do Szwecji, jako ciekawostkę powiem, że zaprosiła nas Akademia Królewska na gościnny wykład, aby zapytać o metodologię pracy i wizję budowania zespołu. Byliśmy bardzo miło zaskoczeni, że szwedzkie wydawnictwo branżowe opisało nasza firmę mianem „nietypowej struktury”. To zrozumiałe, bo dla nich nasz system pracy to zupełnie inny świat. W Szwecji wszystko przelicza się na godziny, dla nas liczy się efekt końcowy i jakość.

Marta Sękulska-Wrońska – absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej ukończonej z wyróżnieniem Rektora. Do zespołu WXCA dołączyła w 2010 roku. Odpowiedzialna za kontakt z inwestorami i współpracę międzynarodową. Projektując wraz z zespołem obiekty o specjalnym przeznaczeniu – muzea i teatry, hotele, jak również obiekty biurowe i mieszkaniowe, jest laureatką wielu konkursów i wyróżnień w kraju i za granicą. Pracownia WXCA, którą współtworzy, dwukrotnie była nominowana do najważniejszej nagrody Fundacji Miesa Van Der Rohe. Zdobyła pierwszą nagrodę m.in. w konkursach na Europejskie Centrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach, Baltic Sea Art. Port w Parnu –Estonia, koncepcję zagospodarowania kolejnego etapu Bulwarów Wiślanych w Warszawie, Muzeum Książąt Lubomirskich i Pawilonu Polski na Expo 2020 w Dubaju, biurowiec w Porcie Popowice we Wrocławiu. Od 2013 roku członek OW SARP, a od 2019 roku prezes Oddziału Warszawskiego SARP.

  • Tekst: PI, WXCA
  • Zdjęcia i wizualizacje: dzięki uprzejmości pracowni WXCA
  • Po więcej szczegółów na temat pracowni zapraszamy na stronę internetową WXCA, tutaj.

Bądź na bieżąco

Nasze 30-letnie doświadczenie, bogata oferta, obszerna baza Klientów oraz skuteczność pozwoliły nam wpisać się w rynek nieruchomości jako lider wśród agencji zajmujących się obrotem nieruchomościami premium w Warszawie, znany z wyjątkowej obsługi i unikatowych rozwiązań. Dołącz do naszej bazy, aby otrzymywać od nas tylko wyselekcjonowane treści i oferty z naszego portfolio.

W Partners International świadczymy usługi oparte na zaufaniu – nasi Klienci mogą mieć pewność, że ich dane są przetwarzane w bezpieczny sposób. Informujemy, że umieszczenie przez Partners International informacji o nieruchomości w bazie danych wiąże się z koniecznością przetwarzania Pani / Pana danych osobowych. Wysłanie przez Panią / Pana niniejszej informacji jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych. Dokument Polityki Ochrony Danych Osobowych znajdziesz tutaj.