W związku z nowelizacją ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, od 28 kwietnia 2023 roku wprowadzony został obowiązek posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej dla wszystkich budynków oraz lokali mieszkalnych przeznaczonych do sprzedaży lub wynajmu, zmiana ta wynika z prawa europejskiego. Od 2024 roku obowiązek ten będzie dotyczył wszystkich nieruchomości.
Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który informuje o zapotrzebowaniu na energię niezbędną do zaspokojenia potrzeb energetycznych nieruchomości, zawiązanych z:
- ogrzewaniem i wentylacją
- przygotowaniem ciepłej wody użytkowej
- chłodzeniem budynku
- oświetleniem – w przypadku budynków niemieszkalnych
Jaki jest cel posiadania świadectwa energetycznego? Przede wszystkim promowanie budownictwa, które będzie efektywne energetycznie, a także zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat oszczędności zużywania energii. Posiadanie certyfikatu pomoże orientacyjnie określić, jakie jest roczne zapotrzebowanie nieruchomości na energię, a co się z tym wiąże: jakie koszty będziemy ponosić.
Kto musi posiadać świadectwo charakterystyki energetycznej?
Świadectwo należy przekazać kupującemu lub najemcy, gdy nieruchomość będzie:
- sprzedawana – dotyczy to zarówno osoby prywatnej jak i dewelopera
- sprzedawana na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego prawa do lokalu
- wynajmowana
Jakich budynków dotyczy certyfikat energetyczny?
- wszystkich nowych
- wybudowanych na podstawie projektów budowlanych zatwierdzonych decyzjami przed 19 września 2020 r.
- o powierzchni użytkowej większej niż 500 m2, w których są świadczone usługi dla społeczeństwa
Sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej zleca właściciel, zarządca budynku lub inwestor przed złożeniem zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wniosku o udzielenie zezwolenia na użytkowanie. Świadectwo będzie miało formę papierową i elektroniczną z podpisem kwalifikowanym, zaufanym lub osobistym osoby uprawnionej. Wersja elektroniczna świadectwa musi zostać sporządzona w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej, skąd w razie potrzeby będzie można ją wygenerować.
Przekazanie dokumentu powinno nastąpić podczas podpisywania aktu notarialnego kupna-sprzedaży nieruchomości, a notariusz ma obowiązek odnotować to w akcie notarialnym. Natomiast w przypadku najmu mieszkania lub domu dokument otrzymuje najemca podczas zawierania umowy.
Jakich budynków nie dotyczy obowiązek posiadania świadectwa energetycznego?
- użytkowanych przez właściciela
- zabytkowych, objętych ochroną konserwatora budynków
- przemysłowych oraz gospodarczych niewyposażonych w instalacje zużywające energię, z wyłączeniem instalacji oświetlenia wbudowanego
- mieszkalnych, przeznaczonych do użytkowania nie dłużej niż 4 miesiące w roku
- wolnostojących o powierzchni użytkowej poniżej 50 m2
- gospodarstw rolnych o wskaźniku EP określającym roczne obliczeniowe zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną nie wyższym niż 50 kWh/m2/rok
- użytkowanych jako miejsce kultu i do działalności religijnej
Świadectwo można uzyskać od audytora energetycznego, który musi być wpisany do wykazu osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. Wykaz takich osób można znaleźć w tym miejscu:
https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/
Jak długo jest ważne świadectwo charakterystyki energetycznej?
Taki dokument jest ważny przez 10 lat, licząc od dnia sporządzenia. Jednak okres ważności zostanie skrócony, jeśli na skutek prac budowlano-instalacyjnych ulegnie zmianie charakterystyka energetyczna budynku lub jego części. W takiej sytuacji potrzebne będzie nowe świadectwo.
Niestety, za brak posiadania świadectwa grożą kary finansowe do 5 000 PLN. Do tej pory certyfikat energetyczny dla domu jednorodzinnego kosztował ok 500-600 zł, w tej chwili za względu na dużo większy popyt ceny wynoszą ok. 600 PLN dla mieszkania, ok. 1 500 PLN dla domu.
Świadectwo energetyczne to potrzebny, ze względów ekonomicznych i ekologicznych, dokument. Nowa wersja wprowadza wiele istotnych zmian, które wpłyną na lepszą ochronę środowiska i zmniejszenie kosztów związanych z eksploatacją budynków i lokali mieszkalnych. Dzięki świadectwu właściciele nieruchomości będą mieć pełną kontrolę nad zużyciem energii i kosztami związanymi z eksploatacją swojej nieruchomości.