Świadectwo charakterystyki energetycznej 2023

W związku z nowelizacją ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, od 28 kwietnia 2023 roku wprowadzony został obowiązek posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej dla wszystkich budynków oraz lokali mieszkalnych przeznaczonych do sprzedaży lub wynajmu, zmiana ta wynika z prawa europejskiego. Od 2024 roku obowiązek ten będzie dotyczył wszystkich nieruchomości.

Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który informuje o zapotrzebowaniu na energię niezbędną do zaspokojenia potrzeb energetycznych nieruchomości, zawiązanych z:

  • ogrzewaniem i wentylacją
  • przygotowaniem ciepłej wody użytkowej
  • chłodzeniem budynku
  • oświetleniem – w przypadku budynków niemieszkalnych

Jaki jest cel posiadania świadectwa energetycznego? Przede wszystkim promowanie budownictwa, które będzie efektywne energetycznie, a także zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat oszczędności zużywania energii. Posiadanie certyfikatu pomoże orientacyjnie określić, jakie jest roczne zapotrzebowanie nieruchomości na energię, a co się z tym wiąże: jakie koszty będziemy ponosić.

Kto musi posiadać świadectwo charakterystyki energetycznej?

Świadectwo należy przekazać kupującemu lub najemcy, gdy nieruchomość będzie:

  • sprzedawana – dotyczy to zarówno osoby prywatnej jak i dewelopera
  • sprzedawana na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego prawa do lokalu
  • wynajmowana

Jakich budynków dotyczy certyfikat energetyczny?

  • wszystkich nowych
  • wybudowanych na podstawie projektów budowlanych zatwierdzonych decyzjami przed 19 września 2020 r.
  • o powierzchni użytkowej większej niż 500 m2, w których są świadczone usługi dla społeczeństwa

Sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej zleca właściciel, zarządca budynku lub inwestor przed złożeniem zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wniosku o udzielenie zezwolenia na użytkowanie. Świadectwo będzie miało formę papierową i elektroniczną z podpisem kwalifikowanym, zaufanym lub osobistym osoby uprawnionej. Wersja elektroniczna świadectwa musi zostać sporządzona w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej, skąd w razie potrzeby będzie można ją wygenerować.

Przekazanie dokumentu powinno nastąpić podczas podpisywania aktu notarialnego kupna-sprzedaży nieruchomości, a notariusz ma obowiązek odnotować to w akcie notarialnym. Natomiast w przypadku najmu mieszkania lub domu dokument otrzymuje najemca podczas zawierania umowy.

Jakich budynków nie dotyczy obowiązek posiadania świadectwa energetycznego?

  • użytkowanych przez właściciela
  • zabytkowych, objętych ochroną konserwatora budynków
  • przemysłowych oraz gospodarczych niewyposażonych w instalacje zużywające energię, z wyłączeniem instalacji oświetlenia wbudowanego
  • mieszkalnych, przeznaczonych do użytkowania nie dłużej niż 4 miesiące w roku
  • wolnostojących o powierzchni użytkowej poniżej 50 m2
  • gospodarstw rolnych o wskaźniku EP określającym roczne obliczeniowe zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną nie wyższym niż 50 kWh/m2/rok
  • użytkowanych jako miejsce kultu i do działalności religijnej

Świadectwo można uzyskać od audytora energetycznego, który musi być wpisany do wykazu osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. Wykaz takich osób można znaleźć w tym miejscu:

https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/

Jak długo jest ważne świadectwo charakterystyki energetycznej?

Taki dokument jest ważny przez 10 lat, licząc od dnia sporządzenia. Jednak okres ważności zostanie skrócony, jeśli na skutek prac budowlano-instalacyjnych ulegnie zmianie charakterystyka energetyczna budynku lub jego części. W takiej sytuacji potrzebne będzie nowe świadectwo.

Niestety, za brak posiadania świadectwa grożą kary finansowe do 5 000 PLN. Do tej pory certyfikat energetyczny dla domu jednorodzinnego kosztował ok 500-600 zł, w tej chwili za względu na dużo większy popyt ceny wynoszą ok. 600 PLN dla mieszkania, ok.  1 500 PLN dla domu.

Świadectwo energetyczne to potrzebny, ze względów ekonomicznych i ekologicznych, dokument. Nowa wersja wprowadza wiele istotnych zmian, które wpłyną na lepszą ochronę środowiska i zmniejszenie kosztów związanych z eksploatacją budynków i lokali mieszkalnych. Dzięki świadectwu właściciele nieruchomości będą mieć pełną kontrolę nad zużyciem energii i kosztami związanymi z eksploatacją swojej nieruchomości.

 

Bądź na bieżąco

Nasze 30-letnie doświadczenie, bogata oferta, obszerna baza Klientów oraz skuteczność pozwoliły nam wpisać się w rynek nieruchomości jako lider wśród agencji zajmujących się obrotem nieruchomościami premium w Warszawie, znany z wyjątkowej obsługi i unikatowych rozwiązań. Dołącz do naszej bazy, aby otrzymywać od nas tylko wyselekcjonowane treści i oferty z naszego portfolio.

W Partners International świadczymy usługi oparte na zaufaniu – nasi Klienci mogą mieć pewność, że ich dane są przetwarzane w bezpieczny sposób. Informujemy, że umieszczenie przez Partners International informacji o nieruchomości w bazie danych wiąże się z koniecznością przetwarzania Pani / Pana danych osobowych. Wysłanie przez Panią / Pana niniejszej informacji jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych. Dokument Polityki Ochrony Danych Osobowych znajdziesz tutaj.