Koniec roku w branży nieruchomości to czas refleksji i podsumowań. O tym, co udało się osiągnąć, o sukcesach, ale też o wyzwaniach na rok 2021 rozmawiamy z Joanną Czapską – Managing Director w Partners International – Premium Real Estate Agency.
1. ZA NAMI ROK 2020. JAK KRYZYS OBSZEDŁ SIĘ Z SEGMENTEM NIERUCHOMOŚCI LUKSUSOWYCH?
W pandemii rosnącej inflacji i malejących stóp procentowych trzymanie pieniędzy w banku staje się kompletnie nieopłacalne. Z danych za 2020 rok wynika, że rynek nieruchomości luksusowych nie zwalnia, a nawet wzrasta. W niepewnych czasach Klienci uznają zakup prestiżowej nieruchomości za bezpieczną lokatę kapitału. Przekonaliśmy się o tym w kwietniu, podczas badania przeprowadzonego wśród Klientów agencji – mimo ogólnego niepokoju, prawie 95% zadeklarowało chęć dalszych zakupów, nie sprzedaży. Postcovidowy trend to natomiast rosnące zainteresowanie domami z ogrodem. W bieżącym roku zawarliśmy więcej transakcji na domy w Konstancinie, niż łącznie przez ostatnich pięć lat. Zyskały lokalizacje peryferyjne. Ludzie rezygnują z apartamentów na rzecz większych przestrzeni, które stały się dla nich i domem, i biurem, i głównym miejscem spędzania czasu wolnego.
2. CZY PARTNERS INTERNATIONAL MOŻE ZALICZYĆ ROK 2020 DO UDANYCH?
Już 26 raz dokonujemy takiego podsumowania. 2020 rok uważamy za pomyślny w zakresie fundamentalnych kierunków prowadzenia działalności. Udało się zrealizować plany i przygotować cele na kolejny rok. Otworzyliśmy biuro w Trójmieście i przedstawicielstwo w Portugalii, powitaliśmy na pokładzie aż dwadzieścia nowych osób, celebrowaliśmy rekordowe transakcje sprzedaży apartamentów za ponad 13 i ponad 10 mln zł – w tym drugim przypadku, cena przekroczyła magiczną barierę 50 000 zł/m2. Debiuty okazały się sukcesem, dzięki czemu ze spokojem możemy kontynuować pracę w Nowym Roku. A to nie koniec podsumowań – w listopadzie otrzymaliśmy tytuł Lidera Nieruchomości Otodom 2020 w Województwie Mazowieckim. Wreszcie w grudniu dołączyła do nas Łucja Rosiak, która w Partners International pokieruje działem obsługi projektów deweloperskich z rynku pierwotnego. W ten sposób możemy poszczycić się największą reprezentacją TOP Women in Real Estate w kategorii Residential Sales na metr kwadratowy działających na rynku agencji. Praca pozostawała przyjemnością mimo gorszych momentów, obostrzeń, spowolnienia obsługi urzędów, czy wstrzymywaniu lotów, ale z tych doświadczeń też wyciągnęliśmy dużo cennych lekcji.
3. W TYM ROKU ZASZŁO DUŻO ZMIAN W FIRMIE. KTÓRA NAJBARDZIEJ WPŁYNĘŁA NA JEJ FUNKCJONOWANIE?
Spore zmiany najczęściej dają się odczuć w perspektywie dłuższej niż rok, ale te, które zaszły w 2020, przebiły się na kluczowe pozycje w historii. Po pierwsze, przenieśliśmy się do nowej lokalizacji w Forcie Cze na warszawskim Mokotowie. Mówią, że mamy najpiękniejsze biuro w stolicy. Po drugie, zmieniliśmy stronę internetową. Po trzecie, zadebiutowaliśmy w Trójmieście chyba w najcięższym momencie roku – w kwietniu. I pewnie nie miałoby to miejsca gdyby za marką Partners International nie stanęli czołowi agenci z rynku. Konsekwencja okupiona była dużym stresem ale wygląda na to, że zdaliśmy ten test. W pozycjonowaniu marki pomaga stabilność segmentu, olbrzymie doświadczenie a także obszerna baza Klientów warszawskich. To dla nich rozbudowujemy ofertę o rynki, w które chcą inwestować – jak w przypadku Trójmiasta. Zauważamy też silny trend odwrotny, wielu zamożnych mieszkańców z Gdańska, Gdyni czy Sopotu inwestuje w nieruchomości w całej Polsce, głównie pod wynajem. Od lipca skupiliśmy się na pozyskiwaniu najlepszych ofert z rynku. Zespół wzmocniła Izabela Disterheft. Po 6 miesiącach portfolio trójmiejskie ma piękne i liczne walory, w tym wyłączność na sprzedaż Monte Cassino 27 w Sopocie, inwestycji która nie doczeka się równie prestiżowego odpowiednika w tak reprezentacyjnej części Sopotu.
4. JAKIE WYDARZENIE MOŻNA ZALICZYĆ DO NAJWIĘKSZEGO SUKCESU PARTNERS INTERNATIONAL 2020 ROKU?
Ciężko to określić wydarzeniem. Z perspektywy najstarszej agencji premium, największym osiągnięciem jest podtrzymanie i dalsze umocnienie pozycji Lidera w Warszawie. Kiedy dowiedzieliśmy się, że popularny serwis nieruchomości Otodom wybrał nas zwycięzcą konkursu w Województwie Mazowieckim – wzruszenie przeplatało się dumą. Statuetka pokazuje jak wiele osiągnęliśmy i motywuje by jakością obsługi celować zawsze ponad oczekiwania Klientów. Z ich perspektywy największą wartością konkursu jest potwierdzenie wysokiego standardu obsługi w etapie “mystery shopper”. Tym “tajemniczym” Klientem może być każdy, dlatego lista laureatów wyłoniona w drodze wieloetapowego badania rzetelnie odzwierciedla standardy danej firmy. Jest też cenną wskazówką dla osób poszukujących najlepszego biura lub pośrednika do współpracy przy zakupie, najmie lub sprzedaży nieruchomości.
5. WIEMY TEŻ, ŻE FIRMA ANGAŻUJE SIĘ MOCNO W DZIAŁANIA NA RZECZ ROZWOJU SPOŁECZNOŚCI INWESTUJĄCEJ W SZTUKĘ. JAK TO WYGLĄDAŁO W 2020 ROKU I CO W TYM ZAKRESIE PLANOWANE JEST NA PRZYSZŁY ROK?
W Partners International lubimy zaskakiwać, kreując przy tej okazji wartość dodaną. Od początku istnienia dajemy więcej niż spodziewają się Klienci, troszcząc się o nich, jak o najbliższych przyjaciół, którymi zresztą czasami się stają. Tak narodziła się idea THE BRIDGE – nas jako mostu łączącego świat twórców architektury i sztuki ze światem ich odbiorców. Idee rozwinęliśmy w cykl Galerii Pop Up, eventów aranżowanych w najpiękniejszych wnętrzach z portfolio agencji, z udziałem mediów, twórców szeroko rozumianej sztuki, wreszcie naszych doradców i partnerów by dać odwiedzającym ekscytującą mieszankę inspiracji, edukacji i networkingu. Po części aktywności te są rozpoznawalne ze względu na ich medialny charakter, ale mnóstwo korzyści nie jest komunikowana. Podejmując współpracę z młodymi artystami, rokującymi studentami, czy absolwentami ASP dajemy im możliwość pokazania prac na równi z twórcami, których sztuka wystawiana jest w galeriach Polski, Europy, czy świata. Skutek jest oczywisty – młodym dajemy szansę pokazania się inwestorom a Klienci mają znakomitą sposobność by obejrzeć całe spektrum prac. Projekt The Bridge rozpoczęliśmy wernisażem, w gdyńskiej willi, przy ulicy Technicznej 37. Goście docenili zarówno różnorodność dzieł, jak i dobór sztuki zgodny charakterem wnętrza. Pracujemy nad kolejnymi odsłonami. Rola mecenasa kultury pozwala wpisać się w świadomość Klientów jako marka zaangażowana nie tylko w pośrednictwo ale także w rozwój społeczności inwestującej w sztukę.
6. NA JAKICH DZIAŁANIACH PARTNERS INTERNATIONAL BĘDZIE SIĘ KONCENTROWAĆ W NAJBLIŻSZYM ROKU? JAKIE SĄ PLANY INWESTYCYJNE W POLSCE
Mamy cele związane z potrzebami naszych klientów i zakładamy ich realizację w 2021. Wierzymy w powodzenie planu, ponieważ duża część wspomnianych potrzeb a raczej oczekiwań, nie została jeszcze odpowiednio zaspokojona przez rynek. Wspólnie z Łucją Rosiak będziemy realizować ambitny projekt rozwoju usług outsourcingu sprzedaży i marketingu dla deweloperów. Widzimy rosnące zapotrzebowanie w tym zakresie. W zależności od potrzeb, model współpracy obejmuje; kompleksowe biuro sprzedaży na terenie inwestycji, zdalne biuro sprzedaży, pośrednictwo – wsparcie biura sprzedaży, poprzez klasyczne działania agencji, Doradztwo.
Trójmiasto pozostaje dla nas priorytetem. Powiększamy tam zespół, prowadzimy rekrutację na stanowiska doradców. Pragniemy stać się istotnym podmiotem na rynku nieruchomości premium w oparciu o filozofię firmy i spójność wartości, z zawsze otwartym zaproszeniem do dialogu i poszanowaniem dla istniejących silnych brandów konkurencji.
7. CZY FIRMA PLANUJE ROZWIJAĆ SIĘ NA ZAGRANICZNYCH RYNKACH? GDZIE? DLACZEGO?
Kolejne duże wyzwania dla Partners International są konsekwencją wzrostu Warszawy. To rozwój oferty o nowe atrakcyjne rynki nie tylko polskie, ale także zagraniczne jak Portugalia czy Hiszpania. Portugalia jest częścią Unii Europejskiej, strefy euro i strefy Schengen. Dzięki świetnym połączeniom z resztą świata, szybko stała się jednym z najbardziej ekscytujących kierunków turystyki zagranicznej. Stabilnie rozwijająca się gospodarka, środowisko polityczne i społeczne, bezpieczeństwo, wysoko wykwalifikowana kadra pracowników oraz doskonałej jakości życie, stwarzają dobry klimat, zarówno dla inwestycji, jak i relokacji. Na duże uznanie zasługuje system edukacji oraz jeden z najlepszych systemów opieki zdrowotnej na świecie. Kraj aspiruje do miana topowej lokalizacji premium dla zagranicznych turystów i inwestorów, a także wiodącego kraju UE w zakresie badań i rozwoju nowych technologii. Te aspekty w połączeniu z przyjazną polityką podatkową rządu skłoniły PWC do określenia Portugalii tytułem „Najpilniej strzeżonej tajemnicy Europy”. To dziwnie wspaniały kraj, plasujący się na podium rankingu popularności wśród ekspatów w 2020 roku.. Klientom, którzy myślą o relokacji bądź zainwestowaniu nadwyżek kapitału – mamy do zaproponowania aż 1700 unikalnych możliwości w Algarve, Lisbonie, Cascais czy Porto oraz w najlepszych kurortach golfowych w sąsiedniej Hiszpanii.
8. DLACZEGO WARTO POZOSTAĆ W KONTAKCIE Z PARTNERS INTERNATIONAL
Zanim podejście “make a customer not a sale” stało się modne, stosowałam je w praktyce. Prawdziwa wartość pośrednictwa, to dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z Klientem, który w oparciu o nie podejmuje kluczowe decyzje w życiu. Czas sprzedawców mija. Skuteczność jest miarą jakości relacji, jej pielęgnowania i odpowiedzialności agenta. Wszystko na koniec dnia i tak weryfikuje rynek – a skoro źródłem 60% klientów agencji są polecenia, to nasza filozofia działa. Pośrednik jest mostem do rozwiązania problematycznej kwestii Klienta jak np. skuteczna sprzedaż nieruchomości, znalezienie idealnego domu, czy apartamentu na wynajem. O tym czy pośrednikiem jest “dobry” decyduje to, jak do rozwiązania tego problemu podchodzi. Jeśli od początku odciąża Klienta, dostarcza mu informacji niezbędnych do podejmowania decyzji, szanuje i oszczędza czas, a jego kompetencje, zaangażowanie i uczciwość sumują się do 300% to jest duża szansa, że przy minimalnym wysiłku ze strony Klienta, osiągnie on maksimum korzyści. To maksimum korzyści, to nie tylko najlepsza z możliwych transakcja, ale też jakość relacji, zaspokojenie potrzeb w stopniu, który skłania do powierzenia nam wyłączności.
9. JAKIE SĄ TWOJE NOWOROCZNE ŻYCZENIA?
Chciałabym, abyśmy wszyscy mieli więcej powodów do uśmiechu. Niech nowy rok będzie pełen życzliwości, zrozumienia i zdrowia. A zawodowo, aby nasza praca jak najlepiej służyła Klientom. Czuje ogromną wdzięczność względem mojego dream teamu. Podziwiam efekty pracy każdego z osobna. Transakcje, nagrody, portfolio ofert czy ich referencji mówią same za siebie. To daje mi ogrom satysfakcji, bo właśnie o takim scenariuszu marzyłam. Szczególne podziękowania należą się Danielowi Zdrojowemu, który zarządza biurem warszawskim, to dzięki niemu mogę się spokojnie przemieszczać, prowadzić firmę w kilku krajach. Ten rok był wielką niewiadomą, ale potwierdza się zasada, że kryzys nie dotyka segmentu deluxe. Klienci uważają zakup nieruchomości luksusowych za bezpieczne miejsce do „zaparkowania” kapitału – i niech ta “tradycja” utrzyma się przez pokolenia. Jeżeli chodzi o mnie to myślę, że jestem na takim etapie życia i pracy zawodowej, że jest w nim miejsce i możliwości, aby dawać jeszcze więcej, budować synergię, łączyć, dzielić się doświadczeniem, obserwacjami i wiedzą. A przy okazji pomagać.